
Kalaneuvoksen kirjolohipekoni voitti arvostetun kansainvälisen kilpailun.
Kalaneuvoksen kirjolohipekoni on voittanut kansainvälisesti arvostetun Seafood Excellence Global -kilpailun horeca-sarjan, nousten koko kilpailun päävoittajaksi. Voitto on historiallinen – yksikään suomalainen tuote ei ole aiemmin saavuttanut ykkössijaa tässä kilpailussa.
Seafood Excellence Global esittelee maailman parhaita kala- ja äyriäistuotteita, ja tänä vuonna suomalainen innovaatiotuote nousi parrasvaloihin. Kilpailussa jaettiin kaksi pääpalkintoa: paras vähittäismyyntituote ja paras horeca-tuote. Kirjolohipekoni voitti horeca-sarjan. Voittajat julkistettiin tiistai-iltana 6. toukokuuta Barcelonassa.
– Tämä tuote sopii kaikille, jotka tykkäävät pekonista! Lisäksi tämä on terveellistä ja vastuullisesti tuotettua, iloitsee Kalaneuvoksen tuote- ja markkinointijohtaja Juho Järvinen.
Kilpailu järjestetään vuosittain Barcelonassa osana maailman suurinta kala-alan tapahtumaa, Seafood Expo Globalia, joka kokoaa yhteen kymmeniä tuhansia ostajia, toimittajia ja alan asiantuntijoita yli 150 maasta. Tänä vuonna kilpailussa oli mukana 40 finalistia yhteensä 15 eri maasta.
Järvinen uskoi tuotteeseen jo ennen kilpailua, sillä Kirjolohipekoni oli aiemmin keväällä palkittu Suomessa Fastfood, Café & Restaurant Expo -messuilla sekä yleisön suosikkina että tulevaisuuden ruokatuotteena.
– Asenne ”pessimisti ei pety” saattaa toimia joskus, mutta tässä tapauksessa tuotteessa on kaikki niin kohdallaan, että uskalsin uskoa sen menestyvän! Toki se oli silti uskomaton yllätys, kun lavalta kuulutettiin, että ”Kalaneuvos Trout Bacon” ja pääsimme pokkaamaan pääpalkinnon, Järvinen kertoo.
Hän kertoo myös, että tuomaristo tuli palkitsemisen jälkeen erikseen kehumaan tuotetta ainutlaatuiseksi.

Merkittävä tunnustus koko alalle
Suomalainen tuote ei ole koskaan aiemmin voittanut Seafood Excellence Global -kilpailua, joten tunnustus ilahduttaa suuresti myös Pro Kalan toiminnanjohtaja Katriina Partasta.
– Tämä palkinto on upea asia koko suomalaiselle kala-alalle ja tuo näkyvyyttä suomalaiselle osaamiselle! Suomalaistuotteita on ollut finaalissa mukana vuodesta 2018 alkaen joka vuosi, ja nyt onnisti, iloitsee Partanen.
Myös Järvinen kokee, että kyseessä on voitto koko Suomelle, ei vain Kalaneuvokselle.
– Tällaiset tuotteet ja palkinnot ovat tärkeässä roolissa siinä, että saamme nostettua kalaa esiin proteiininlähteenä. Lisäksi markkinoille tarvitaan juuri tällaisia kalatuotteita, jotka sopivat moniin käyttötarkoituksiin, eivät vain juhliin ja viikonloppuihin. Kirjolohipekoni sopii esimerkiksi pitsaan, burgeriin ja vaikka aamupalalle, sanoo Järvinen.
Kirjolohipekoni tukee Kalaneuvoksen tavoitetta tehdä kalan syömisestä helpompaa ja houkuttelevampaa entistä laajemmalle yleisölle.
– Pääteemoja, joita haluamme korostaa, ovat vastuullisesti avovesissä kasvatettu kirjolohi, kalan monipuolisen käytön edistäminen sekä uusien käyttötilanteiden luominen.

Suomi esillä maailman suurimmassa kalan alan tapahtumassa
Seafood Expo Global -tapahtumassa Suomella on myös oma maaosasto, jonka toteutuksesta vastaa Pro Kala osana EU:n osarahoittamaa Kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelmaa. Kuusi suomalaista yritystä esittelee tuotteitaan kansainvälisille ostajille Suomen osastolla.
Kilpailun kaikki osallistujatuotteet ovat esillä tapahtumassa kolmen päivän ajan. Tänä vuonna kilpailun finalisteihin valittiin Kalaneuvoksen Kirjolohipekonin lisäksi myös kaksi muuta suomalaistuotetta: Hätälän Lohinyhtö Tex-Mex horeca-sarjassa sekä Loimulohi arktisilla marjoilla kuluttajasarjassa.
Lähde: espressi.com