
Suomen suurimman ruokasesongin ykkösherkku on ja pysyy. Vuodesta toiseen makkara on kesän myydyin grillituote, Iltalehti uutisoi.
Kesä on suomalaisille grillaamisen kulta-aikaa – eikä mikään nouse yhtä kirkkaana ylitse muiden kuin makkara. Atrian ja HK Foodsin tuoreiden selvitysten mukaan makkara pitää vuodesta toiseen asemansa kesän myydyimpänä grillituotteena. Grillauskauden aikana makkaraa myydään enemmän kuin mitään muuta grilliruokaa, ja yli puolet koko vuoden grillimakkaramyynnistä tapahtuu neljän kesäkuukauden aikana.
Grillikausi on Suomen suurin ruokasesonki, ja se näkyy myös euroissa: grillattavaa ruokaa myydään kesän aikana noin 170 miljoonalla eurolla. Vertailun vuoksi joulun aikaan myynti jää 78 miljoonaan euroon.
Atrian tutkimuspäällikkö Jukka Saarenpää ei ylläty makkaran suosiosta. Hänen mukaansa grillimakkara on helppo, nopeasti kypsyvä tuote – ja helppous on isossa roolissa myös kesäruokailussa. Samaa toteaa HK Foodsin lihaliiketoiminnan johtaja Mikko Järvinen, jonka mukaan suomalaisille makkara on lähes pyhä asia: sitä ei grillata tai syödä sattumanvaraisesti, vaan perinteitä kunnioittaen – ja usein juuri sinapin kanssa. HK:n kyselyn mukaan 74 prosenttia suomalaisista yhdistää makkaran nimenomaan sinappiin.

Ei sittenkään viiltoja?
HKFoodsin kyselyn mukaan 68 prosenttia tekee makkaraan viillot ennen grillausta. Tähän Järvinen huomauttaa, että kuori on sitä varten, että makkara pysyisi mehevänä.
Järvisen mukaan viillot heikentävät makkaran mehevyyttä. Hän kuitenkin toteaa tekevänsä itsekin muutaman viillon saadakseen rapean kuoren.
Jos makkara kypsennetään tulikuumassa grillissä tai nuotiolla ja siihen tehdään liikaa viiltoja niin se menettää mehevyytensä.
– Minut on yllättänyt, miten iso osa suomalaisista tekee makkaraan viillot. Tietenkin kyse on makueroista. Mutta aina makkaran ei tarvitse paukahtaa grillissä, onhan se kehitetty ajatuksella, että kuori pitää makkaran mehevänä. Joskus kannattaa kokeilla toisenlaista grillaustapaa, Järvinen kannustaa Iltalehden haastattelussa.
Miehet ovat vastuussa grillauksesta
Atrian tutkimuksen mukaan grillaus on ainoa ruoanlaiton muoto, jossa miehillä on naisia suurempi vastuu. Tyypillinen grillaaja on omakotitalossa asuva mies, ja grillaus nähdään usein yhdessä tekemisenä – toisin kuin arkiruoanlaitto, joka jää yhden harteille. Grillaus on kesän hengähdystauko, hetki jolloin nautitaan hyvästä ruoasta ja yhdessäolosta.
HK Foodsin kyselytulokset vahvistavat grillaamisen suosion: 74 prosenttia suomalaisista grillaa itse, ja yli puolet odottaa kesältä uusia makkaramakuja. Erityisesti juustoiset makkarat kiinnostavat.
Vaikka uutuudet vetävät puoleensa, perinne pitää pintansa. Makkara grillissä – ehkä muutamalla viillolla, ehkä ei – on monelle suomalaiselle kesän kohokohta. Ja kuten Järvinen toteaa, jokaisella on oma tapansa, eikä siihen parane puuttua.
Lähde: Iltalehti