Kun vahinko sattuu ruokakaupassa – pitääkö asiakkaan maksaa rikkoutuneesta tuotteesta tai saada hyvitys pilaantuneesta ostoksesta?

Ruokakaupassa sattuu toisinaan vahinkoja niin asiakkaille kuin kaupallekin. Jogurttipurkki voi lipsahtaa lattialle tai myyntiin saattaa päätyä huomaamatta homeisia marjoja tai pilaantuneita hedelmiä. Mutta miten näissä tilanteissa tulisi toimia?

Onko asiakkaalla oikeus saada hyvitys pilaantuneesta tuotteesta?

Moni on saattanut huomata vasta kotona, että ostettu tuoretuote onkin homeinen tai pilaantunut. Prisma Jumbon ja Myyrmannin johtaja Jari Kättö kertoo, Ilta-Sanomille että erityisesti hedelmä- ja vihannesosastolla voi joskus esiintyä huomaamatta jääneitä virheitä, sillä kaupat käsittelevät tuhansia kiloja tuotteita päivittäin. Kaikkien pakkausten tarkistaminen ei aina ole mahdollista.

Jos ostamasi hedelmä on sisältä mätä tai marjarasiasta paljastuu homeinen yllätys, voitko vaatia rahoja takaisin?

– Ehdottomasti, Kättö painottaa.

– Asiakkaalla on tällaisessa tilanteessa täysi oikeus pyytää hyvitystä. Pakettia ei tarvitse välttämättä edes tuoda takaisin kauppaan, vaan kaupan palautejärjestelmän kautta voi lähettää palautetta. Hyvityksen voi saada heti tai se voidaan hyvittää ostoksista seuraavalla kauppareissulla, hän jatkaa.

Samaa mieltä on myös K-supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman. Hän korostaa, Ilta-Sanomille että hevi-osaston tuotteiden laatuvirheitä ei aina pysty havaitsemaan etukäteen.

– On kaupallekin vain hyvä, että saamme tietää viallisista tuotteista. Tuotteesta voi hyvin lähettää viestiä ja vaikkapa kuvan asiakaspalautteen kautta. Hyvityksen saadakseen olisi hyvä olla kuitti todisteena, Österman IS:lle.

Ruokakauppa
Kuva: Wikipedia Commons

Pitääkö rikkoutuneesta tuotteesta maksaa?

Toisinaan vahinkoja sattuu myös asiakkaille – esimerkiksi jogurttipurkki voi pudota lattialle ja rikkoutua. Mutta pitääkö asiakkaan maksaa rikkoutuneesta tuotteesta?

Sekä Kätön että Östermanin mukaan tällaiset tilanteet ovat inhimillisiä vahinkoja, joita sattuu kaikille. Yksittäisestä rikkoutuneesta tuotteesta ei tarvitse maksaa.

– Jogurttipurkin kaltaiset yksittäiset tuotteet ovat arvoltaan vähäisiä, Kättö sanoo.

Henkilökunta huolehtii siivoamisesta, mutta on kohteliasta ilmoittaa vahingosta myyjälle tai kassalla.

– Jos ei näe heti henkilökuntaa, ei tarvitse lähteä vaeltelemaan ja etsimään. Jos taas lattialla on paljon nestettä, joku voi liukastua siihen. Silloin asiasta kannattaa ilmoittaa pian, hän lisää.

Österman huomauttaa, että ainoa tilanne, jossa korvausta voidaan vaatia, on tahallinen vahingoittaminen – esimerkiksi jos asiakas heittelee tuotteita lattialle.

Lähde: IS