Ruokakaupoissa sattuu toisinaan tilanteita, joissa asiakkaiden toiminta aiheuttaa haittaa sekä hygienian että turvallisuuden kannalta.
Sekä Prisman että Citymarketin edustajat kertoivat Ilta-Sanomille, että osa asiakkaista toimii joskus huomaamattaan vastoin ohjeita ja sääntöjä.
Yksi yleisimmistä esimerkeistä liittyy paistopisteisiin ja irtotuotteisiin. Myymälöissä nähdään ajoittain tilanteita, joissa asiakas ottaa pullia paljain käsin tai käyttää väärää välinettä irtokarkkien annosteluun. Lattialle pudonneet ottimet saatetaan myös nostaa takaisin käyttöön, vaikka ne tulisi vaihtaa puhtaisiin.

Toiminta voi aiheuttaa merkittävää hävikkiä
Prisman toimialajohtaja Jari Kättö kertoo, että suurin osa tapauksista johtuu todennäköisesti ajattelemattomuudesta, ei tahallisesta piittaamattomuudesta. Hänen mukaansa tällainen toiminta voi kuitenkin aiheuttaa merkittävää elintarvikehävikkiä, kun saastuneet tuotteet joudutaan poistamaan myynnistä.
Asiakas voi joutua vastuuseen töppäilystä
K-supermarket Lippulaivan kauppias Juuso Österman huomauttaa, että joissain tapauksissa asiakas voi joutua vastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. Jos esimerkiksi irtokarkkeja tai muita tuotteita menee suuri määrä hävikkiin sen vuoksi, että niitä on käsitelty epäasiallisesti, tilanne voidaan katsoa tahallisesti aiheutetuksi ja korvausvelvollisuus voi tulla kyseeseen.
Sekä Kättö että Österman painottavat, että tuotteita saa ottaa vain niille tarkoitetuilla, puhtailla välineillä ja hygieniaohjeita tulee noudattaa kaikissa tilanteissa.
Lähde: Ilta-Sanomat













